مراحل لمینت دندان و مقایسه آن با کامپوزیت

۱ بازديد

لمینت می‌تواند تمام عیوب دندان را برطرف نماید، بدون اینکه به دندان اصلی آسیب جدی وارد شود و یا دندان اصلی خورد گردد. در واقع این مطلب بستگی به روشی دارد که دکتر جراح لمینت انتخاب می‌کند. اگر بخواهیم به توضیحاتی در مورد لمینت و کامپوزیت و تفاوت بین آن‌ها بپردازیم، باید مطالب زیر را ارائه دهیم.

جنس لمینت‌ها یا از پرسلن‌هاست که به آن لمینت‌های چینی می‌گویند یا از جنس کامپوزیت‌های رزینی است. لمینت‌های پرسلن نسبت به لکه مقاوم بوده و رنگی مشابه دندان‌های طبیعی دارند.

مراحل انجام لمینت دندان

جراحی لمنیت دندان در دو جلسه انجام می شود و تنها در برخی موارد خاص ممکن است این جلسات بیشتر شود. در جلسه اول پزشک معاینه های اولیه را انجام می دهد. همچنین از دندان های بیمار عکس می گیرد  تا از وضعیت طبیعی آن ها مطلع شود.

در جلسه دوم است که پزشک لمینت ها را روی دندان ها قرار می دهد. مهم ترین بخش از جلسه دوم انتخاب رنگ طبیعی دندان است چون به محض چسباندن لمینت به دندان دیگر نمی توان آن را تعویض کرد. بنابراین باید در انتخاب نزدیک ترین رنگ به دندان های طبیعی دقت کرد. روی سطح داندان ها را  کمی می تراشند تا نا هموار شود به این ترتیب فرورفتگی های ایجاد شده با چسب پر می شوند و لمینت را محکم تر به سطح دندان می چسبانند.

لمینت بهتر است یا کامپوزیت

لمینت‌ها محصولی جدید هستند که برای زیباسازی لبخند وارد بازار شدند و طرفداران زیادی هم پیدا کرند. این محصول دندان‌های آسیب دیده را پوشش می‌دهد و فاصله بین آن ها را پر می‌کند و به این شکل باعث جذابیت لبخند می‌گردد.

درباره مهمترین و اصلی ترین مزیت آن زیاد صحبت شد. دلپذیر و دلنشین بودن طرح لبخند اولین مزیت انجام لمینت است.

بعد از آن به ترتیب عبارتند از؛

  1. لمینت در برابر تغییر رنگ مقاومت بالایی دارد. اگر برخی از حساسیت های رژیم غذایی رعایت شود دندان ها مدت زمان بیشتری سفید می مانند.
  2. لمینت ها با دوام هستند و مقاوت دندان های آسیب دیده را افزایش می دهند.
  3. طول درمان آن کوتاه است و حداکثر تا 3 جلسه به طول می انجامد.
  4. یک جراحی کم تهاجمی است. برای انجام آن نیازی نیست خیلی از تاج دندان تراشیده شود در نتیجه آسیب چندانی به دندان ها وارد نمی گردد.
  5. در عین حال که به دندان ها ظاهری طبیعی می دهد، دائمی بوده و با دوام است. اگر خوب از آن نگهداری شود عمر آن ها بین 10 تا 15 سال است.
  6. نگهداری از لمینت ها بسیار آسان است و مراقبت از آن ها به اندازه مراقبت از دندان های طبیعی زمان بر است.

تفاوت بین قیمت کامپوزیت ولمینت

لمنیت دندان یک روش گران قیمت در مقایسه با سایر روش های ترمیم دندان است و میزان پوشش دهی دندان در آن بسیار بالاست. معیار سنجش یک لمینت خوب این است که روکشی باشد با یک مقاومت و استحکام عالی که ضخامت کمی دارد. لمینت سرامیکی دارای این ویژگی هاست. بنابراین بالاترین قیمت را دارد.

مراقبت های بعد از کامپوزیت و لمینت دندان

برای افزایش طول عمر لمینت و کامپوزیت ونیر نیاز به انجام اقدامات خاصی نیست فقط کافی است برخی از مسائل مربوط به بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد. مسائلی مانند؛

  • مسواک زدن بعد از هر وعده غذای مصرفی
  • نخ دندان کشیدن قبل و بعد از مسواک زدن
  • استفاده از دهان شویه برای ضد عفونی کردن فضای دهان
  • مراقبت کردن از دندان ها تا فشاری بر آن ها وارد نشود
  • سیگار نکشیدن چون سیگار بر روی رنگ دندان تاثیر می گذارد
  • رعایت رژیم غذایی
  • به حداقل رساندن مصرف برخی از نوشیدنی ها مانند چای و قهوه که رنگی تیره دارند.

سخن پایانی

در داشتن یک لبخند زیبا حرفه ایی بودن پزشک از عوامل بسیار مهمی است که نباید نادیده گرفته شود. هرچه دندانپزشک حرفه ایی تر باشد دندان ها در جراحی کمتر آسیب می بینند و چهره فرد ظاهری طبیعی تر خواهد داشت. این موضوع که لمینت بهتر است یا کامپوزیت مسئله ایی است که فرد بسته به شرایطی که دارد انتخاب می کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در ناجی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.